Butiker som säljer friluftsprylar finns både i städerna och på internet och ett antal stora återförsäljare tävlar om kundernas uppmärksamhet. Vad är det som kännetecknar en bra återförsäljare inom friluftsprodukter? Vi har funderat lite och kommit fram till en del slutsatser.

Sortimentet

Sommar och vinter

Vilket utbud återförsäljarna har är jätteviktigt, och bör spegla den målgrupp som återförsäljaren riktar sig till. En nöjd besökare återkommer gärna när den behöver liknande produkter inom frilufts- och outdoor-segmentet. Köpte kunden skidor sist, så kanske den köper tält i sommar om den vet att det finns i butiken.

Storlekar

Förutom en bra variation på produktutbudet så är det viktigt att det finns en bra spridning på storlekar till exempel när det gäller kläder och utrustning som är storleksanpassade. Även den som är 1,55 lång eller väger 105 kilo vill kunna hitta rätt utrustning i butiken.

Urval av produkter

Som kund vill man gärna känna att sortimentet är urvalt efter ett visst mönster. Kanske gillar man snygga sportprodukter av hög kvalitet, eller outdoorprylar inom budget-segmentet? En affär kan inte ha allt, så ett bra urval är därför viktigt.

Kundservice

Öppet köp och returer

Som köpare av friluftsprodukter, vandrarkängor och funktionella kläder är det ibland lite extra viktigt med en bra passform och känsla, och därför är det en nödvändighet för kunden att få prova kläder och skor hemma för att se om det passar. Särskilt för internethandeln är det viktigt att information om öppet köp och hur man gör returer finns att läsa på ett enkelt sätt. Vissa återförsäljare skickar med en retursedel med fri frakt vilket är ett stort plus, tycker vi!

Frågor och funderingar

När det gäller högteknologiska produkter så uppstår ofta en hel del frågor, och då är det bra om personalen är välutbildad och kan svara på frågorna. Är det en webbutik så är det bra om det finns en chatt där man snabbt kan få svar på sina frågor.